Vault 25


Over Vault 25

Het jaar is 2140, Nederland.

Een oorlog raasde over de wereld en zorgden dat het leven zoals iedereen die kende, voor altijd veranderde. In Nederland staat een Vault, Vault 25. Gebouwd in samenwerking met de Nederlandse overheid en een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in het bouwen van enorme ondergrondse bunkers.

Daar leefde men 80 jaar lang een geweldig utopisch leventje.. totdat..

Vault 25 is een Post-apocalyptic LARP geïnspireerd op de populaire game series ‘Fallout’. Wij bieden een LARP vol spanning, raiders, ghouls en meer, in een bijzondere setting met een spannend verhaal.

Wat vooraf ging

Weekend 1 (Easy living)

Vault 25 zat 80 jaar potdicht. 3 December 2140 was een heugelijke dag. De dag dat de ‘Nieuwsylver’ viering voor de 80ste keer gevierd ging worden.. 80 jaar veilig in hun Vault, en op nog vele jaren!

Niets bleek minder waar. Douglas, de machine die al het eten in de Vault maakte, hield ermee op. Geen taart en champagne voor de viering, en de volgende ochtend geen ontbijt. Het besluit viel al snel op: Douglas moet gerepareerd worden. Repareren kan in het Observation station, die net buiten de Vault staat. Dat was de hoop. Maar dit gebeurde niet zonder dat er Radiatiekakerlakken doorbraken en er een veiligheidslek ontstond, waardoor de deur op lockdown ging en naar buiten gaan niet zo makkelijk bleek.

Eenmaal buiten bleek alles voor niets. Douglas gaat het niet meer doen. Alles bleek een experiment. Wat zouden mensen doen als zij ineens van hun voedsel beroofd zouden worden, na 80 jaar gepempert te zijn?

Vault-tec zou trots zijn. Want nu zijn de Vault-dwellers buiten. Levend en wel.

Al snel bleek dat de Vault-dwellers buiten niet alleen waren. Ze werden bespied. Door wie? Waarom?

De bespieder ging er toen hij werd gespot snel vandoor. Een kleine groep Vault-dwellers gingen er achteraan en raakte hem kwijt.

Het is nu tijd voor de Vault-dwellers om de koppen bij elkaar te steken en te bespreken wat het plan voor de toekomst is. En dat is waar weekend twee van start gaat.

Weekend 2 (Civilization)

Ze hebben veel meegemaakt, de bewoners van Vault 25. Eerst ging Douglas ‘kapot’, wat hen op het spoor bracht van onbekende plekken in de Vault waar ze geheime informatie vonden waarmee ze de deur open konden krijgen. De deur die vervolgens ook niet meer dicht ging. Diezelfde dag verschenen er vreemdelingen bij de Vault deur, een dreiging voor de Vault? Gelukkig bleken ze aardig te zijn, ze hadden eten bij, en ze wilde delen. Ze hadden gehoord dat de Vault was geopend en waren nieuwsgierig naar deze mysterieuze plek.

De vreemdelingen waren niet de enige die gehoord hadden van de opening van de mysterieuze Vault. Over de horizon kwam de Orde van de Oranje Leeuw aan, een organisatie die ervan overtuigd is dat er een G.E.C.K. in de Vault ligt, door eerder gevonden informatie over de Vault in Nederland. Die G.E.C.K is van belang voor de Orde. Vault 25 beschikt niet over die zogenoemde ‘G.E.C.K’, de bewoners weten het zeker en in hun interne systemen staat ook niets over dit ding. Maar Generaal Duymaer bleef voet bij stuk houden en eiste een G.E.C.K op wat voor manier dan ook. Duymaer kwam met een ultimatum: De G.E.C.K of de Vault. De dwellers wisten niet wat ze moesten doen, maar na veel discussie onderling en het advies volgend van hun nieuwe vrienden kwamen ze tot de conclusie dat het beter was te gehoorzamen en de Vault te verlaten. En dus gingen ze op pad, op zoek naar de G.E.C.K.

Na een lange wandeling geleid door een sergeant-majoor van de Orde, die de ongetrainde bewoners erg zwaar viel, kwamen ze terecht bij de Zuivering, een groepering gevestigd in een voormalig hospitaal dat geleid werd door een ghoul dokter. Al snel merkte ze dat er iets niet helemaal pluis was met de dokter en zijn patiënten, wat zorgde voor een emotionele ontknoping waarin het leven van baby Anna werd gered en de patiënten van de zuivering werden bevrijd. Ook werd hier informatie gevonden over de G.E.C.K. Zo kwamen ze erachter dat deze voor de Europeesche Vaults gemaakt werd in Eindhoven, aan de andere kant van de nieuwe waterweg.

Nu kunnen de Vault-dwellers en de wastelanders verder, op weg naar De Rott, een havenstad waar ze een boot hopen te vinden om naar de overkant van de nieuwe waterweg te kunnen varen (want zwemmen is een beetje ver).

Er zijn signalen afgesproken met de poortwachters van de Rott, en er was zelfs genoeg tijd over om via de Vault terug te reizen, want ze waren door de incompetente Sergeant-majoor de verkeerde richting op gebracht. De dwellers en de wastelanders hadden toestemming van de Orde om 3 dagen met hun familie, geliefden en vrienden door te brengen en hun laatste spullen te pakken. Ze moesten wel buiten de Vault verblijven, in de nieuw opgezette tenten. Hierna moesten ze weer verder met het zoeken naar de G.E.C.K. want dat was de afspraak.

Nu zijn ze een aantal dagen later goed op weg wanneer ze een noodsignaal ontvangen via hun pip-boy radio. Tijdens het opzetten van een kamp voor de nacht besluiten enkelen op eigen gelegenheid het signaal te gaan onderzoeken en op de noodkreet af te gaan. Ze verlaten het kamp en gaan in de richting van de coördinaten die gegeven worden in het bericht.

To bo continued...